Viac informácií

Správny tlak v pneumatikách a nová legislatíva

Medzi „drobné“ nepozornosti vodičov patrí aj podceňovanie tlaku v pneumatikách. V skutočnosti však nejde o zanedbateľný problém, ak Vám záleží na výkone či úspore spotrebovaného paliva. Správne nastavenie tlaku vedie ku komfortnej jazde a predlžuje životnosť Vašich pneumatík, no napríklad aj tlmičov. Všetkého veľa škodí, preto by ste to nemali ani preháňať. Prehustenie je rovnako nevhodné ako podhustenie. 

Podhustená pneumatika stráca svoj potenciál

Ventil priameho systému TPMS

Áno, je to tak! Podhustenie vedie k tomu, že pneumatika si nedokáže udržať správny tvar. Už zníženie o 0.4 Baru môže viesť k narušeniu pneumatiky. Aj keď tento mierny podlimit vodiči zväčša nevnímajú, u vozidla to predstavuje 20% z optimálneho tlaku. Nižší tlak spôsobuje nezdravé ohýbanie či namáhanie štandardnej štruktúry. Nehovoriac už o tom, že nárast teploty v pneumatike zvyšuje valivý odpor a spotreba paliva tak môže narásť až o 5%. Týmto tiež klesá životnosť pneumatík o viac ako 25%. Predlžuje sa brzdná dráha a znižuje sa stabilita v nájazde do prudkých zákrut.

Prehustená pneumatika dominuje neobratnosťou

Pokiaľ to s tlakom v pneumatikách preženiete, stanú sa nepružné a nedokážu dôkladne kopírovať terén. Keby sme to mali k niečomu prirovnať, tak správne nahustená pneumatika je ako plocha ľudskej nohy. Táto plocha sa prehustením zmenšuje. Podobne ako pri podhustení, tak i tu môže už 0,4 Baru spôsobiť zvýšenú náchylnosť na poškodenie pri dopade na nerovný terén. Pneumatiky sa takto opotrebúvajú nesúmerne a najhoršie je to v stredovej časti plášťa. Prehustenie vedie i k nedostatočnému tlmeniu. Jazda sa tak stáva nepohodlná, ale tiež hlučnejšia.

Systémy pre kontrolu tlaku v pneumatikách (TPMS)

TPMS vo svojej podstate predstavuje integrované senzory vo vozidle, ktoré neustále sledujú tlak vzduchu v pneumatikách. Poznáme dva druhy týchto systémov:

  • priamy (meria tlak vzduchu pomocou senzoru v kolese)
  • nepriamy (detekuje pokles tlaku pomocou ABS senzorov)

Priamy systém TPMS umožňuje presný záznam dát, rozoznanie pozície pneumatík, snímanie tlaku vzduchu v pneumatike náhradného kolesa, rozoznanie straty tlaku pri státí vozidla a pod.

Nepriamy systém TPMS je zase lacnejší a jednoduchší na údržbu, pretože nepoužíva senzory umiestnené priamo v pneumatikách. Senzory sú akousi poistkou pre bezpečné vedenie vozidla, ktoré sa postupne stávajú povinnosťou. Ich nainštalovaním predídete kritickému podhusteniu pneumatík, zoptimalizujú sa jazdné vlastnosti automobilu, zvýši sa životnosť pneumatiky, minimalizujú sa emisie CO2 a maximalizuje sa efektivita využitého paliva.   

Pri akomkoľvek poklese tlaku je vodič okamžite upozornený cez displej na palubovej doske vozidla. Prečo by malo byť každé vozidlo vybavené takýmto systémom? Okrem toho, že zabraňuje zvýšenej spotrebe paliva a zamedzuje zvýšenému opotrebovaniu pneumatík, narastá ním bezpečnosť jazdy

Senzory TPMS a nová legislatíva

Systémom pre kontrolu tlaku v pneumatikách musia byť podľa najnovšej smernice EÚ vybavené od 1. novembra 2014 všetky nové vozidlá už priamo od výrobcu. Smernica však presne nedefinuje, o aký konkrétny typ by malo ísť. Určite by to však mali byť senzory, ktoré spĺňajú predpisy a podmienky smernice ECE-R 64. Tu je predpísaná funkčnosť, ktorá bude splnená, ak si zaobstaráte originálny senzor alebo ten, ktorý ste zakúpili na trhu náhradných dielov.

Systém merania tlaku ovplyvňuje aj správny výber diskov. Pokiaľ ide o nepriamy systém TPMS, tak si môžete vybrať disky tak ako ste boli dosiaľ zvyknutý. V prípade, že využívate priamy systém kontroly tlaku v pneumatikách, mali by ste prehodnotiť, či dizajn disku umožňuje montáž TPMS senzoru. Ak ste si nie istý inštaláciou, zverte tento krok do rúk odborníkom. Za zmienku iste stojí, že všetky ALCAR disky sú už od roku 2012 pripravené na montáž senzorov, takže sa možno oplatí ohliadnuť týmto smerom. Vo všetkých vozidlách, ktoré podliehajú povinnosti mať zabudované senzory tlaku vzduchu v pneumatikách, bol systém zabudovaný už pri samotnej výrobe, pretože inak by nedostal povolenie k prevádzke. Dodatočná montáž systému u vozidiel, ktoré ním nedisponujú, nie je nutná.

Keďže pneumatiky nie sú nezničiteľné, je potrebné zaobchádzať s nimi nanajvýš opatrne. Vozidlo je odrazom jeho majiteľa, preto si nechajte záležať. Veríme, že nová smernica prinesie pozitívne výsledky, aj keď jej bude predchádzať niekoľkomesačné zaškoľovanie personálu servisov a vynaloženie značných finančných prostriedkov na jeho montáž. V konečnom dôsledku to však hodnotíme ako plus.